Home / Archiwum
Drodzy Czytelnicy,
mijający rok zamyka drugą dekadę tego stulecia. Jaka była? Przez pierwszych kilka lat dźwigaliśmy się z kryzysu. W połowie dziesięciolecia byliśmy „zieloną wyspą” ze świetnymi ocenami ratingowymi i szybko rozwijającą się gospodarką. Teraz stajemy w obliczu globalnego kryzysu klimatycznego i demograficznego, a prognozy na przyszłość nie są optymistyczne. Choć może jest światełko w tunelu. Konsumenci są coraz bardziej świadomi zagrożeń i otwarcie komunikują swoje potrzeby, wybierając produkty oraz opakowania wytworzone zgodnie z zasadami zrównoważonej gospodarki. Trend ten dostrzegają także dostawcy technologii, coraz częściej oferując rozwiązania mniej szkodliwe dla środowiska. Wiele z nich prezentowano na targach Labelexpo, dyskutowali o nich nasi goście podczas konferencji „Etykiety samoprzylepne – najnowsze technologie” w Krynicy-Zdroju, piszemy o tych zagadnieniach w tym wydaniu „Świata DRUKU”.
Drodzy Czytelnicy, jak zawsze w listopadzie wracamy do tematyki zarządzania barwą i przygotowania materiałów do druku. Na pierwszy ogień idą fotografie cyfrowe – kilka podstawowych zasad ich obróbki przypomina Paul Lindström. Marcin Dąbrowski kontynuuje temat polityki barwnej, czyli kompleksowego systemu zarządzania barwą w drukarni, bez którego możemy zapomnieć o druku wysokiej jakości. Problemy z jakością druku fleksograficznego, które można rozwiązać na etapie przygotowalni, są z kolei tematem artykułu Przemysława Aranowskiego. Kwestia jakości druku jest ściśle powiązana z automatyzacją, cyfryzacją, zarządzaniem przepływem pracy i łańcuchami dostaw, wreszcie ze spełnianiem warunków narzucanych przez zasady zrównoważonej gospodarki. Czwarta rewolucja przemysłowa w poligrafii trwa i nie ma przed nią ucieczki. Dostosowanie się do nowych warunków rynkowych wymaga inwestycji w badania, technologie, maszyny i materiały. Skąd czerpać fundusze? Tego również dowiedzą się Państwo z bieżącego wydania „Świata DRUKU”.
Drodzy Czytelnicy, tradycyjnie już w październikowym wydaniu przyglądamy się sytuacji polskich drukarń dziełowych. A ta nie jest dobra – największym problemem są malejące nakłady i opóźnienia w płatnościach. Czy książka ma szansę przynajmniej zrównać się w tej walce o konsumenta z innymi formami rozrywki? Może tak być, o ile do jej tworzenia zaprzęgniemy najnowsze technologie, i to zarówno na etapie produkcji (druk cyfrowy), jak i odbioru treści przez czytelnika-konsumenta. Na pewno pomogą w tym solidna obróbka introligatorska i atrakcyjne wizualnie, uszlachetnione okładki. Druk cyfrowy może też pomóc młodym, zdolnym projektantom zawojować rynek mody. Sonja Angerer przewiduje, że już niedługo będziemy zamawiać nietypową odzież w cyfrowych minifabrykach. Póki co to nisza do zagospodarowania. Zachęcamy również do zapoznania się ze szczegółową analizą kosztów druku tamponowego, relacjami z targów FestiwalDruku.pl i Labelexpo Europe 2019 i pozostałymi artykułami.
Drodzy Czytelnicy,
Tradycyjnie w ostatnim numerze każdego roku wiele miejsca poświęcamy ekologii. Bez względu na rezultaty niedawnego szczytu klimatycznego musimy o niej myśleć cały czas i to całkiem poważnie. Zresztą chyba najczęściej, gdy mówimy: recykling, do głowy przychodzi nam przede wszystkim papier, zwłaszcza ten zadrukowany. Dużo większym problem są pozostałe materiały wykorzystywane w poligrafii, przede wszystkim farby, ale także kleje, laminaty, folie, zużyte formy drukowe i chemikalia pozostające po ich obróbce. Kolejnym ważnym tematem poruszanym w tym wydaniu jest edukacja poligraficzna. Powoli tworzone są sensowne podstawy programowe do nauki zawodów poligraficznych, coraz więcej firm angażuje się w otwieranie klas patronackich w szkołach i organizację praktyk zawodowych. A skoro mamy grudzień, nie może zabraknąć świątecznych upominków, także reklamowych, modnych i pięknie opakowanych.
Drodzy Czytelnicy,według danych Związku Polskiego Leasingu tylko w ubiegłym roku dzięki tej formie finansowania polskie firmy poligraficzne zrealizowały inwestycje o łącznej wartości 67,8 mld zł, a w pierwszej połowie 2018 roku branża leasingowa odnotowała istotne wzrosty w zakresie maszyn poligraficznych (+26,2%). Kiedy warto rozważyć leasing, a kiedy kredyt na zakup np. maszyny, doradza Mikołaj Łagowski.Od kilku już lat w listopadzie wiele mówimy o zarządzaniu barwą w poligrafii – przede wszystkim podczas konferencji Akademia Zarządzania Barwą, której tegoroczna edycja odbędzie się 22 bm. w Warszawie.
Drodzy Czytelnicy,
dane zawarte w siódmej już edycji raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce” potwierdzają dobrą kondycję polskiej poligrafii. O tym, co czeka polską poligrafię, dyskutowano m.in. podczas oficjalnej prezentacji raportu, z której relację znajdą Państwo wewnątrz numeru. Piszemy też o druku przemysłowym i druku na tekstyliach, tym razem mając na uwadze mediolańską odsłonę targów InPrint i kolejną edycję targów Fast Textile. Zachęcamy do zapoznania się z perspektywami rozwoju rynku atramentów przewodzących i rozważaniami o toksyczności nanoatramentów. Nessan Cleary zastanawia się, w jaki sposób drukarnie wielkoformatowe mogą wykorzystać druk 3D, zaś Jan Tryburcy rozprawia się z problemem wpływu elektrostatyki na wydajność i jakość produkcji poligraficznej.
Drodzy Czytelnicy,
grudniowe święta oraz przełom starego i nowego roku kojarzą się nam przede wszystkim z prezentami i życzeniami. To także czas ustalania firmowych budżetów, w tym kwot przeznaczanych na upominki reklamowe. Z artykułu Ewy Olczak dowiedzą się Państwo, co było modne w tej branży w mijającym roku i o jakich gadżetach warto pomyśleć w roku przyszłym. Z kolei Iwona Dulińska zwraca uwagę, jak ważnym działaniem marketingowym jest wysyłanie tradycyjnych, drukowanych kart świątecznych, doradza również, co zrobić, by nie zaprzepaścić tej wyjątkowej szansy podtrzymania relacji ze stałymi klientami. W tym numerze piszemy także więcej o ekologii...
Drodzy Czytelnicy,
za oknem szaro i mokro. Aż trudno uwierzyć, że jesień to najbardziej kolorowa pora roku. Jednak spróbujmy… Te liście mieniące się w słońcu żółciami, czerwieniami, brązami, blaknącymi zieleniami; intensywnie błękitne lub przeciwnie – szare lub białawe niebo. Językiem nie sposób oddać tej różnorodności barw. Możemy jednak próbować zachować je w druku. Jak to zrobić, doradzają nasi eksperci. Paul Lindström przypomina o podstawach, jakimi są właściwa kalibracja i ustawienie profilu kolorystycznego maszyny drukującej, a Marcin Dąbrowski przekonuje do wyjścia poza standardowy CMYK w celu poszerzenia przestrzeni barwnej naszych prac. O kolorach będzie także mowa podczas zbliżającej się wielkimi krokami kolejnej edycji konferencji z cyklu „Akademia Zarządzania Barwą”...
Drodzy Czytelnicy,
październik i listopad to miesiące obfitujące w imprezy targowe. Dopiero co na targach Viscom w Düsseldorfie poznawaliśmy nowości w zakresie komunikacji wizualnej (nasza relacja w jednym z kolejnych numerów „Świata DRUKU”), a już pędzimy do Kielc na targi producentów marek własnych Future Private Labels (25–26 października) i do Krakowa na Międzynarodowe Targi Książki (26–29 października). Odwiedzimy też targi druku przemysłowego: IPEX w Birmingham (31 października–3 listopada) oraz InPrint w Monachium (14–16 listopada), a także Fast Textile w Nadarzynie (14–16 listopada)...
W ostatnim czasie kilkuosobowa delegacja firmy Polkos – autoryzowanego dealera urządzeń marek Roland oraz Xenons – spędziła prawie dwa tygodnie w Chinach. W ramach współpracy z firmą Xenons przedstawiciele dystrybutora zwiedzili nowoczesne fabryki producenta, przyglądając się z bliska zaawansowanym procesom produkcyjnym i nowym technologiom; z zapoznali się również z najnowszymi produktami i prototypami maszyn, które dopiero będą wprowadzane na rynek.
6 czerwca 2024 r. w Hotelu Grzegorzewski w Tuszynie koło Łodzi odbyło się doroczne Walne Zebranie Sprawozdawcze Członków Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych (PIAP). Wydarzenie dla zrzeszonych w Izbie przedstawicieli branży artykułów promocyjnych z całej Polski zwieńczył uroczysty bankiet, podczas którego wręczono Jubileuszowe Statuetki PIAP 2024.
Kilkadziesiąt osób, reprezentujących kadrę zarządzającą drukarń wąskowstęgowych, wzięło udział w sympozjum zorganizowanym przez firmę Mark Andy z myślą o jej klientach z Polski. Wydarzenie odbyło się 9 maja br. w Zamku Topacz w Ślęzie. Złożyło się na nie kilka wystąpień, które – w odróżnieniu od wcześniejszych tego typu spotkań dla użytkowników maszyn amerykańskiego producenta – koncentrowały się nie tylko na aspektach rynkowych i technologicznych. Uczestnicy mieli bowiem okazję wysłuchać prezentacji na temat cyberbezpieczeństwa czy wykładu motywacyjnego.
Brytyjska drukarnia Prima zainstalowała niedawno nową maszynę fleksograficzną Mark Andy Evolution Series E5 o szerokości wstęgi 340 mm. Firma specjalizuje się w drukowaniu i przetwarzaniu etykiet, a ww. maszyna została zainstalowana w jej zakładzie w Oprington k. Londynu. Wyposażona w sześć zespołów drukujących w technice flekso UV, zwiększyła znacząco jej potencjał wytwórczy. Wdrożenie zbiegło się w czasie z uzyskaniem przez drukarnię Prima certyfikatu BRCGS Grade A.
Firma Roland DG wprowadziła na rynek płaskie plotery atramentowe VersaOBJECT CO-i, zaprojektowane do wysokojakościowego i wydajnego druku bezpośredniego na trójwymiarowych przedmiotach. Te wszechstronne urządzenia pozwalają nanosić skomplikowane grafiki na różne rodzaje podłoża (m.in. tworzywa sztuczne, skórę, drewno i metale), na przedmioty o wysokości do 242 mm i wadze do 100 kg, także o powierzchniach delikatnie zakrzywionych lub nierównych.