Home / Czytelnia / Z ostatniej chwili / Mix - News / Czym żyła branża druku w mijającym roku?

Czym żyła branża druku w mijającym roku?

Koniec grudnia to dobra okazja, by spojrzeć wstecz na ostatnie dwanaście miesięcy i wskazać zjawiska najbardziej dla tego okresu istotne. W najnowszej rozmowie cyklu „Rozmowy o druku” zmierzyli się z tym zadaniem eksperci Canon Polska, którzy na co dzień zajmują się zagadnieniami związanymi z produkcją i bezpieczeństwem druku. Jaki był ten mijający rok dla wydawców, drukarzy i producentów urządzeń drukarskich? Jakie panowały wśród nich nastroje?

Gośćmi Jeremiego Jędrzejkowskiego – redaktora dziennika „Rzeczpospolita” – byli: ekspert od druku wielkoformatowego, Tomasz Miękus, Michał Młynarczyk zajmujący się drukiem małoformatowym i ekspert od zagadnień cyfryzacji i bezpieczeństwa druku, Dariusz Szwed.

Branża druku odzyskała równowagę

Czy mijający rok obfitował w znaczące wydarzenia w świecie druku? Jakie nastroje panowały w biznesie drukarskim na przestrzeni dwunastu miesięcy, jakie tendencje dominowały?

Rozmówcy, odpowiadając na pytanie dziennikarza, byli zgodni, że rok 2023 dostarczył wielu powodów do optymizmu. Postępowało popandemiczne „odbicie” w branży – skończyły się kłopoty z łańcuchem dostaw, sprzedaż urządzeń drukarskich wróciła do poziomów sprzed lockdownu, drukarnie śmielej inwestowały w zakup nowego sprzętu. Dobre nastroje dominowały wśród wydawców książek.

„Chociaż w branży wydawniczej nakłady poszczególnych serii malały, to liczba wydawanych książek znacząco wzrosła. Pośrednio, potwierdzeniem dobrej koniunktury u wydawców był rodzaj urządzeń, które wprowadzaliśmy na rynek. Były to maszyny szybkie i uniwersalne, czyli drukujące na różnorodnych podłożach” – mówił Michał Młynarczyk.

Opinie przedmówcy potwierdził Tomasz Miękus, odpowiadający za druk wielkoformatowy. Ekspert stwierdził, że mijający rok był wręcz wyjątkowy: „Znacząco wzrosły wolumeny drukarskie, a dobre nastroje klientów automatycznie przekładały się na strategię naszej firmy. Odpowiadaliśmy na złożone wyzwania, z którym zmagały się firmy, oferując im maksymalnie zróżnicowane portfolio urządzeń. Wpływało to korzystnie na wyniki sprzedażowe z naszych wszystkich grup produktowych”.

Natomiast jeśli chodzi o tendencje związane z bezpieczeństwem druku, to wśród klientów dominowały decyzje, które miały zapewniać poczucie maksymalnego bezpieczeństwa cyfrowego. Inwestowano w nowoczesny sprzęt, gwarantujący pełną kontrolę nad danymi.

„Klienci nie są już zainteresowani standardami sprzed kilku lat. Szukają najbardziej aktualnych rozwiązań w zakresie zabezpieczeń cyfrowych” – mówił Dariusz Szwed.

Uczyliśmy się elastyczności

Czy pozytywne nastroje, o których wspominali rozmówcy w pierwszej części rozmowy brały się z tego, że branża dążyła do zachowania pewnego status quo? Wręcz przeciwnie. Okazuje się, że dominującą w branży postawą była elastyczność. Rynek się nieustannie zmienia, w związku z czym na bieżąco trzeba modyfikować wypracowane strategie. Wszystko po to, by osiągać lepsze wyniki biznesowe.

„W mijającym roku obserwowaliśmy dążenie do większej rentowności. Drukarze specjalizujący się w dużym formacie koncentrowali się więc na usługach wysoko marżowych. Wiązało się to z koniecznością dywersyfikowania produkcji. W efekcie, bogatsze portfolia firm drukarskich, przekładały się korzystnie na przychody” – zauważył Tomasz Miękus.

Elastyczne reagowanie na trendy rynkowe cechowało także wydawców książek. Przedstawiciele wydawnictw uświadamiali sobie, że korzystne efekty biznesowe może przynieść otwarcie się na nowoczesne techniki druku.

„Rosnące nakłady książek generowały u wydawców większe zainteresowanie drukiem cyfrowym. To właśnie urządzenia do druku cyfrowego pozwalają na dużą elastyczność w całym procesie wydawniczym. Można zwiększać nakłady na bieżąco, w zależności od rosnącego zainteresowania odbiorcy danym tytułem” – dodał Michał Młynarczyk.

Elastyczność w postawach charakteryzowała także specjalistów odpowiadających za cyberbezpieczeństwo w firmach. W dobie pracy hybrydowej - modelu, który oznacza częste wykorzystywanie urządzeń prywatnych do obowiązków służbowych, zabezpieczenie procesów druku jest poważnym wyzwaniem.

„Dlatego w ubiegłym roku dominujące było oczekiwanie całej branży, by dostawcy urządzeń drukarskich oferowali rozwiązania oparte o najwyższe standardy bezpieczeństwa. Mogliśmy reagować na ten trend na bieżąco, bo w naszym portfolio mamy urządzenia, które pod tym względem realizują najwyższe standardy ochrony danych” – podkreślił Dariusz Szwed.

Wszyscy dążyliśmy do zrównoważonego rozwoju

W ostatniej części rozmowy Jeremi Jędrzejkowski pytał rozmówców o rosnącą popularność idei zrównoważonego rozwoju w biznesie. Wątek był okazją, by nawiązać do badań przeprowadzonych pod koniec mijającego roku przez Canon Polska. Respondenci – przedstawiciele średniego i dużego biznesu – odpowiadali na pytania dotyczące działań z obszaru zrównoważonego rozwoju. A więc, czy wybierając urządzenia do druku biurowego, firmy uwzględniają odpowiedzialne środowiskowo działania producentów i zrównoważone parametry produktu?

„Prawie 90% respondentów potwierdziło, że kwestie związane z ESG (Environmental, Social and Governance) są istotne dla decyzji zakupowych. Nie ma tu różnic w podejściu dużych organizacji, które mają wdrożone globalne polityki CSR (Corporate Social Responsibility), a podejściem firm mniejszych. Ekologiczna świadomość rośnie i staje się powszechna, a firma Canon Polska na to odpowiada – m.in. poprzez politykę redukcji dwutlenku węgla i działania kompensacyjne” – wyjaśniał Dariusz Szwed.

Myślenie o ESG wpływało na decyzje firmy Canon związane z obszarem druku wielkoformatowego.

„Każda, nowo wprowadzana seria ploterów wielkoformatowych charakteryzuje się zmniejszonym zapotrzebowaniem na atrament, czy energię. A to oznacza niższe koszty eksploatacyjne przy zachowaniu identycznej jakości druku i produktywności. Co więcej, nowe plotery to większa automatyzacja w obszarze konserwacji, zatem mniejszy nakład pracy codziennej dla operatora” – mówił Tomasz Miękus.

Ekologiczna optyka dominowała także na obszarze druku małego formatu. „Rosnąca świadomość ekologiczna przejawia się w zmianie asortymentu drukowanych opakowań. Firmy odchodzą od plastiku, na rzecz papieru. W Europie opakowania papierowe stanowią już 10 procent, w Polsce jest to ciągle 3-4%, co oznacza, że rysuje się tu ciekawa perspektywa rozwoju dla Canon Polska” – stwierdził Michał Młynarczyk.

Rok w branży druku był więc udany. Optymizmem napawają wyniki biznesowe wszystkich podmiotów z branży – drukarni, wydawnictw i producentów, a jednocześnie to, że rośnie ich elastyczność wobec dynamicznych procesów rynkowych. Canon Polska, obserwując nowe potrzeby odbiorców, zamyka ten rok w poczuciu, że jego oferta produktów i usług w pełni korespondowała z oczekiwaniami całego rynku.

  • Obecnie 0 z 5.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5 (0 ocen/y)

Dziękujemy za ocenę!

Twoja ocena już została uwzględniona. możesz oceniać tylko raz!

Twoja ocena została zmieniona, dziękujemy za ocenę!

Powiązana zawartość

Nie masz uprawnień do pisania komentarzy. Zaloguj się.

Z ostatniej chwili

W dn. 19 i 20 czerwca br. w warszawskim Expo XXI odbędzie się V edycja Międzynarodowych Targów Dostawców dla Przemysłu Farmaceutycznego i Kosmetycznego PCI Days 2024. Wydarzenie, w którym udział jest bezpłatny (wymagana jest rejestracja), jest przeznaczone dla producentów leków i kosmetyków, a także przedstawicieli instytucji, uczelni i firm z otoczenia branży farmaceutycznej i kosmetycznej.

Firma Dantex – producent cyfrowych drukarek do etykiet – nawiązała współpracę sprzedażową i marketingową dotyczącą drukarek Pico z Grupo Impryma, działającą na terenie Hiszpanii i Portugalii.

Polecamy

Prenumerata

Zachęcamy do zaprenumerowania naszego pisma.
Wypełnij formularz i dołącz do grona ludzi dobrze poinformowanych.

●Zamawiam prenumeratę●

Reklama

W tym miejscu zamieszczamy cenniki produktów reklamowych w drukowanych wydaniach "Świata DRUKU" oraz informacje techniczne dotyczące ich przygotowania.
Wszelkie ewentualne pytania prosimy kierować do działu reklamy:
tel. 42 687 12 92
reklama@swiatdruku.eu

*Informacje o modułach reklamowych do zestawień tematycznych:

Moduły reklamowe do zestawień przygotowywane przez nasze zewnętrzne studio graficzne (w wym. 180 x 40 mm), w oparciu o przesłane do nas w tym celu następujące materiały Klienta:
- logotyp w rozdzielczości 300 dpi (formaty: AI, CDR, EPS, JPEG, PDF lub TIFF)
- nazwa firmy wraz z formą prawną
- adres: ulica, numer, kod pocztowy, miejscowość
- jeden numer telefonu i jeden numer faksu
- jeden adres e-mail i jeden adres strony www
- opis działalności do 600 znaków ze spacjami.

Moduły są przesyłane do Klienta przed drukiem w celu akceptacji.

W cenie modułu zawarta jest jedna poprawka Klienta i wszelkie korekty ewentualnych błędów zawinionych przez naszą redakcję lub studio graficzne.

Dodatkowe zmiany treści są dodatkowo płatne, uzależnione od czasu pracy studia.