Home / Czytelnia / Z ostatniej chwili / Mix - News / Ekonomia i ekologia na pierwszym miejscu

Ekonomia i ekologia na pierwszym miejscu

2023 rok w branży opakowaniowej można podsumować dwoma słowami: ekonomia i ekologia. Co więcej, dotyczy to zarówno spojrzenia z perspektywy przedsiębiorców, jak i konsumentów. Ci ostatni coraz większą uwagę przywiązują bowiem do ekologii, pierwsi natomiast szukają rozwiązań optymalizujących budżet. Tendencje w dziedzinie opakowań ewoluują więc w kierunku rozwiązań ekologicznych, wykorzystujących alternatywne tworzywa naturalne i dostosowanych do portfela klienta.

Producenci i konsumenci są zgodni. Ma być ekonomicznie

Przedsiębiorcy, którzy w ostatnim czasie musieli radzić sobie w trudnych warunkach, w mijającym roku po raz kolejny zweryfikowali swoje rzeczywiste potrzeby, a optymalizacji poddali m.in. proces pakowania.

„Rosnące koszty działalności zmusiły przedsiębiorców do poszukiwania efektywniejszych rozwiązań opakowaniowych. Firmy, które starają się minimalizować koszty produkcji, jednocześnie utrzymując wysoką jakość i atrakcyjność estetyczną opakowań, mogą jednak liczyć na wsparcie. Eksperci dokładnie analizują potrzeby klientów i z szerokiej gamy dostępnych materiałów opakowaniowych, proponują najbardziej optymalne rozwiązania. Jeśli chodzi o ekonomię to dominującym trendem są przede wszystkim opakowania idealnie dopasowane do zawartości, zarówno pod względem rozmiaru, jak i wykorzystanych materiałów. Dzięki dopasowaniu opakowań zmniejszamy ilość używanego wypełniacza oraz realnie nawet do 30% wzrasta poziom wypełnienia ciężarówek, co wpływa korzystnie nie tylko na bilans ekologiczny, ale też pozwala zrekompensować rosnące koszty transportu – mówi Jarosław Kamiński, dyrektor generalny RAJA Polska, europejskiej firmy specjalizującej się w dystrybucji opakowań.

Ekologia to coś więcej niż recycling

75% Polaków przypisuje ochronie środowiska istotne znaczenie w codziennym życiu. Nic więc dziwnego, że w 2023 r. ekologia to nie tylko materiały nadające się do recyklingu. Wzrasta zainteresowanie produktami wielokrotnego użytku, ale też innowacjami takimi jak opakowania kompostowalne. Renesans przeżywa też bez wątpienia papier, który występuje już nie tylko w tradycyjnej formie papieru pakowego czy kartonów. „Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii na rynku pojawiły się, takie rozwiązania jak papierowy stretch, papier bąbelkowy zastępujący folię bąbelkową czy papierowe wypełniacze termoizolacyjne. O ile początkowo budziły one pewne wątpliwości wśród klientów, obecnie cieszą się zdecydowanie większą popularnością” – wyjaśnia Maciej Michalec, kierownik działu ds. kluczowych klientów RAJA Polska.

Neutralne dla środowiska opakowania mają coraz większe znaczenie, także w kontekście obowiązkowych dla coraz większego grona firm, raportów ESG. Firmy, które muszą informować o swoim śladzie węglowym poszukują bowiem nowoczesnych technologii i materiałów, które mogą zminimalizować wpływ opakowań na środowisko.

W odpowiedzi na rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów oraz potrzeby producentów, dystrybutorzy opakowań coraz częściej w 2023 roku sięgali też po alternatywne wypełnienia. „Do niedawna standardowym wypełnieniem do paczek była folia bąbelkowa lub papier. W ostatnim czasie widać jednak rosnący trend na optymalizację wypełniaczy. Coraz więcej firm decyduje się na używanie systemów wypełnień, co pozwala oszczędzić czas oraz przestrzeń w strefie pakowania. Popularność zyskuje też wykorzystywanie alternatywnych materiałów, np. arkuszy z włókien tekstylnych” – wyjaśnia Maciej Michalec.

Zarządzanie opakowaniami to element strategii

W 2023 r. zarządzanie opakowaniami w przedsiębiorstwach stało się bez wątpienia bardzo istotnym elementem działań biznesowych. Aby dostosować się do zmieniających się cen, korzyści rynkowych i rosnących oczekiwań konsumentów dotyczących materiałów opakowaniowych, firmy musiały skoncentrować się na intensywnej obserwacji rynku lub współpracy z odpowiednim dystrybutorem. Każda zmienna wpływała bowiem na ostateczny rozrachunek. Branża opakowań kieruje się ku zrównoważonemu i innowacyjnemu rozwojowi, jednocześnie odpowiadając na finansowe oczekiwania producentów i konsumentów.

Zrównoważona przyszłość

W najbliższej przyszłości kwestie ekonomii i ekologii nadal będą ważne, znaczenia nabierze też branding opakowań. „Obecnie, jak nigdy wcześniej, odbieramy świat za pomocą obrazów, którymi bombarduje nas środowisko. Oznacza to, że marki, aby być widoczne, będą musiały intensyfikować wysiłki w kierunku budowania unikalnego wizerunku i łączenia z klientem poprzez opakowania. Będzie to miało jeszcze większe znaczenie w przypadku e-handlu, gdzie paczka to niekiedy jedyny fizyczny łącznik klienta ze sklepem. Personalizacja opakowań stanie się kluczowym narzędziem, umożliwiającym firmom zrobienie wrażenia na klientach, co wzmocni więź między marką a konsumentem” – podsumowuje Jarosław Kamiński. Przyszłość branży opakowań będzie więc kształtować się w oparciu o równowagę między świadomością marki, troską o środowisko a indywidualnym doświadczeniem zakupowym.

Źródło: RynekPapierniczy.pl

  • Obecnie 0 z 5.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ocena: 0/5 (0 ocen/y)

Dziękujemy za ocenę!

Twoja ocena już została uwzględniona. możesz oceniać tylko raz!

Twoja ocena została zmieniona, dziękujemy za ocenę!

Powiązana zawartość

Nie masz uprawnień do pisania komentarzy. Zaloguj się.

Z ostatniej chwili

W dn. 19 i 20 czerwca br. w warszawskim Expo XXI odbędzie się V edycja Międzynarodowych Targów Dostawców dla Przemysłu Farmaceutycznego i Kosmetycznego PCI Days 2024. Wydarzenie, w którym udział jest bezpłatny (wymagana jest rejestracja), jest przeznaczone dla producentów leków i kosmetyków, a także przedstawicieli instytucji, uczelni i firm z otoczenia branży farmaceutycznej i kosmetycznej.

Firma Dantex – producent cyfrowych drukarek do etykiet – nawiązała współpracę sprzedażową i marketingową dotyczącą drukarek Pico z Grupo Impryma, działającą na terenie Hiszpanii i Portugalii.

Polecamy

Prenumerata

Zachęcamy do zaprenumerowania naszego pisma.
Wypełnij formularz i dołącz do grona ludzi dobrze poinformowanych.

●Zamawiam prenumeratę●

Reklama

W tym miejscu zamieszczamy cenniki produktów reklamowych w drukowanych wydaniach "Świata DRUKU" oraz informacje techniczne dotyczące ich przygotowania.
Wszelkie ewentualne pytania prosimy kierować do działu reklamy:
tel. 42 687 12 92
reklama@swiatdruku.eu

*Informacje o modułach reklamowych do zestawień tematycznych:

Moduły reklamowe do zestawień przygotowywane przez nasze zewnętrzne studio graficzne (w wym. 180 x 40 mm), w oparciu o przesłane do nas w tym celu następujące materiały Klienta:
- logotyp w rozdzielczości 300 dpi (formaty: AI, CDR, EPS, JPEG, PDF lub TIFF)
- nazwa firmy wraz z formą prawną
- adres: ulica, numer, kod pocztowy, miejscowość
- jeden numer telefonu i jeden numer faksu
- jeden adres e-mail i jeden adres strony www
- opis działalności do 600 znaków ze spacjami.

Moduły są przesyłane do Klienta przed drukiem w celu akceptacji.

W cenie modułu zawarta jest jedna poprawka Klienta i wszelkie korekty ewentualnych błędów zawinionych przez naszą redakcję lub studio graficzne.

Dodatkowe zmiany treści są dodatkowo płatne, uzależnione od czasu pracy studia.